VAIKAMS IKI SEPTYNERIŲ METŲ NEREIKIA JOKIŲ BŪRELIŲ
Gal tai nuskambės paradoksaliai, tačiau, pasirodo, kad darželinukams nereikia lankyti jokių estetinio lavinimo mokyklėlių, piešimo, dainavimo ar keramikos būrelių. Psichologai tvirtina, kad tėvai taip lavindami vaikus, daro jiems meškos paslaugą.
Pastaraisiais metais Lietuvoje tapo madinga pradėti vaiką lavinti įvairiose muzikos pamokėlėse dar mamai besilaukiant. Mamos klauso mokytojų atrinktų dainų, linguoja į taktą ir įsivaizduoja, kad gims ne tik muzikai, bet ir matematikai, kitiems mokslams gabus vaikutis. Kai mažylis sulaukia metukų, tėvai jau veda jį mokytis šokti ar dainuoti.
Dvejų užrašo į prancūzų ar anglų kalbos pamokėles, o jeigu trejų mažylis dar nieko nelanko, tai tėvai neva nekloja pamatų jo ateičiai, todėl yra nepareigingi ir niekam tikę. Jiems patiems taip pat pradeda atrodyti, kad yra blogi tėvai, nes visų pažįstamų vaikai lanko kokį nors būrelį, o neretai ir kelis. Tad šiandien mokyti dainuoti, piešti ar vaikščioti podiumu gali bet kas. Svarbu tik skambiai suformuluoti, kas pamokėlėse bus lavinama ir norinčiųjų ploti po keliasdešimt eurų už vieną užsiėmimą per savaitę atsiras dešimtys. Populiarūs papildomi būreliai ir valstybiniuose darželiuose, į kuriuos užrašyti savo atžalas tėvai aktyviai agituojami. Taip būrelių organizatoriai be didesnių pastangų užsidirba, auklėtojoms reikia mažiau laiko užsiimti su vaikais, o tėvai džiaugiasi, kad vaikai ne tuščiai leidžia laiką žaisdami, bet lavinasi.
Vilnietė Agnė Eidukonytė prisimena, kad trejų metų dukrą užrašė mokytis šokti tik todėl, kad visi mergaitės grupės draugai jau lankė papildomas dainavimo, aikido ar piešimo pamokas darželyje. “Jaučiau spaudimą iš auklėtojų, kad vaikui labai svarbu lavintis. Įtikinėjo, kad kuo anksčiau pradės mokytis, tuo daugiau pasieks ateityje. Be to, jaučiau, kad ir pačiai dukrai nesmagu, nes ji vienintelė nelankė jokio būrelio”, – pasakoja moteris. Nors Aleksandra ketverius metus mokėsi šokti, tačiau tik septynerių gimtadienį atšventusios mergaitės judesiai tapo plastiški. “Anksčiau ji šokdavo kaip meškutė. Grakštumas atsiranda vaikui augant, o ne todėl, kad jis mokosi šokti”, – mano A.Eidukonytė, todėl trejų metų sūnaus ji nevedžioja į jokius būrelius. Tačiau kartu su abiem vaikais vakarais lipdo iš modulino, leidžia jiems piešti dažais ant vitrininių buto langų, beveik kiekvieną savaitgalį čiuožinėja rogėmis.
Pagrindinė veikla iki septynerių metų – žaidimas
Tėvų, kurie nevežioja darželinukų į jokius būrelius, šiandien vienetai. Atvirkščiai, daugelis didžiuojasi, kad jų keturmetis lanko ne tik dainavimo ar keramikos pamokas, bet ir plaukimo, aikido treniruotes. Štai šešiametis Rokas neturi nė vieno laisvo vakaro. Pasiėmusi iš darželio mama jį du kartus per savaitę veža į pramoginių šokių pamokas ir tiek pat kartų į keramikos užsiėmimus. Taip pat jis turi mokytoją, kuri padeda mokytis rašyti. O netrukus berniukas pradės lankyti dar ir karatė treniruotes. Viktorija Kazlauskienė sako, kad taip suteikia sūnui saviraiškos laisvę, leidžia išbandyti kuo daugiau įvairių užsiėmimų, kad berniukas suprastų, kas jam patinka. “Vaikai turi būti kuo labiau užsiėmę, kad neturėtų laiko sėdėti prie kompiuterių ar nesišlaistytų gatvėmis”, – mano V.Kazlauskienė.
Psichologas Andrius Atas sako, kad būreliai gera alternatyva kompiuteriui ar televizoriui, tačiau tokių vaikų kaip Rokas jam gaila, nes yra perlenkta lazda. Psichologo nuomone, tėvai, skatindami ikimokyklinio amžiaus vaikus lankyti įvairias mokyklėles, bijo, kad kitaip jie nebus gabūs muzikai ar dailei, nesusidomės sportu, prasčiau mokysis mokykloje, todėl negaus gero išsilavinimo, paskui mažai uždirbs ir negalės nusipirkti daiktų, be kurių, tėvų manymu, jie neišsivers.
“Lietuviams būdingas perfekcionizmas. Daugelis nori, kad vaikai būtų tobuli, paskui tobulai, kaip sraigteliai, atliktų savo pareigas. Tai instrumentinis požiūris. Neatsižvelgiama į tai, ką vaikas geba ir ko dar nepajėgus padaryti pagal savo amžių, o dresuojamas, kad elgtųsi taip, kaip nori tėvai”, – teigia A.Atas ir priduria, kad tėvystė – tai ne darymas, o meilė, kurią reikia nuolat rodyti.
“Vaikas savarankiškam mokymuisi subręsta septynerių metų. Gali susikaupti, atidžiau klausytis. O iki tol vaiko mastymo procesai tiek neišlavėję, kad, pavyzdžiui, trejų metų mažylis išmoktų užsienio kalbą, jeigu jos negirdi šeimoje.
Vieną kitą žodį gali įsiminti, tačiau netruks vėl pamiršti”, – paaiškina psichologė Rosita Pipirienė. Jai antrina ir A.Atas: “Mokyti dvejų trejų metų vaiką piešti, šokti, lipdyti ar užsienio kalbos – tai tas pats, kas dešimtmetį mokyti valdyti kosminį laivą.” Todėl vaikams pradėti lankyti būrelius reikėtų tik pirmoje arba dar geriau – antroje klasėje. Principu, kad vaikams iki septynerių metų reikia leisti gyventi, užsiimti mėgstama veikla ir žaisti, nes mokytis jiems dar per anksti, jau seniai vadovaujasi skandinavai, japonai, prancūzai.
Pervargimo pasekmė – ligos
Ypač lietuvaičiai persistengia ir padaro meškos paslaugą, jeigu į būrelius užrašo vaikus, kurie lanko darželį. Taip jiems užkraunamas per didelis krūvis, kurio pakelti darželinukai nepajėgia. R.Pipirienės nuomone, vaikai darželyje visas aštuonias valandas taip pat sunkiai dirba, kaip ir suaugusieji darbe. Pasirodo, išspręsti konfliktą, pavyzdžiui, nepasidalijus žaislo, trimečiui reikia tiek pat jėgų, kaip suaugusiam parengti projektą. Tad grįžęs iš darželio mažylis nori pailsėti, o ne mokytis šokti ar dainuoti. Savaitgalį jam taip pat reikia leisti atgauti jėgas. Be to, darbo dienomis su tėvais bendraudamas po kelias valandas, vaikas nori šeštadienį kuo daugiau laiko praleisti su mama ir tėčiu. “Jeigu grįždamas iš būrelio vaikas automobilyje užmiega, tai rimtas signalas, kad jis pervargsta. Išskyrus po plaukiojimo baseine, nes vandenyje atsipalaiduoja”, – paaiškina R.Pipirienė ir priduria, kad tėvai į tai neturėtų numoti ranka, nes pervargimas gali būti rachito, mažakraujystės, nemigos, naktinių košmarų, valgymo sutrikimų priežastis. Taip pat vaikai, kurie tempia krūvį ne pagal savo jėgas, dažnai būna agresyvūs.
Edukologės Laimos Abromaitienės nuomone, naujos mados – lavinti vaiką nuo kūdikystės, pasekmės juntamos ir mokykloje. “Vaikai pamokose sunkiai susikaupia, ateina į mokyklą pervargę. Išbandę įvairius būrelius dar iki pirmos klasės, jie nenori jokios popamokinės veiklos, nes jau būna viskuo persisotinę. O jeigu lanko kokius nors užsiėmimus, tatai jiems dažniausiai nesuteikia malonumo”, – sako socialinių mokslų daktarė ir priduria, kad įvairių mokyklėlių lankymas su metų ar dvejų mažyliu prasmingas tik tada, kai mamai norisi ištrūkti iš namų ir jai patinka kartu su vaiku piešti ar dainuoti. R.Pipirienė pritaria, kad vaikai galėtų vaikščioti į užsiėmimus, jeigu iki keturių metų nelanko darželio. Tačiau veikla turi būti organizuojama žaidimų forma. Nemokoma piešti, dainuoti, šokti, bet lavinami bendravimo įgūdžiai, pavyzdžiui, žaisti kartu su bendraamžiais, palaukti savo eilės, pasėdėti ilgiau ratelyje. “Ir labai svarbu, kad šalia būtų mama, nes vaikai mokosi žaisdami ir mėgdžiodami”, – pabrėžia psichologė.
Prasmingiau tėvams lankyti kursus
V.Kazlauskienė sako, kad nevežiotų sūnaus į būrelius, tačiau jis pats veržiasi ir lipdyti iš molio, ir šokti. Be to, labai didžiuojasi, kad šoka su dviem partnerėm. Tačiau psichologų nuomone, ne tik trimečiai, bet ir šešiamečiai dažnai patys nesuvokia, ko nori, o elgiasi taip, kaip pageidauja tėvai, kad suteiktų jiems džiaugsmo. Mat mažyliams labai svarbu jausti, kad tėvai jais didžiuojasi. Be to, vaikai labai imlūs tėvų emocijoms. Todėl, kai mama atžalą į būrelį veda tik iš pareigos, aukodamasi dėl vaiko ateities, jis patiria daugiau žalos, nei gauna naudos, nes nesidžiaugia užsiimdamas viena ar kita veikla. Panašiai vaikas jaučiasi ir tada, kai tėvai jį veda į įvairius sporto būrelius, bet patys nesportuoja. “Jau trimečio loginis protas labai gerai veikia. Vaikui kyla klausimas, kodėl jam naudinga sportuoti, jeigu tėvai to nedaro.
Vaikai geriausiai jaučiasi, kai tėvai su jais užsiima patiems patinkančia veikla. Vaikas laimingas, kai mato laimingus tėvus. Todėl prasmingiau būtų tėveliams lankyti kursus, kuriuose aiškinama, kas yra tėvystė, užuot tampius vaikus po įvairius būrelius”, – mano A. Atas.
O tiems, kurie bijo, kad anksti nepradėję lavinti atžalos, nesudarys sąlygų skleistis talentui, psichologas paaiškina: “Dvejų trejų metų vaikui saviraiškos gebėjimas dar nereikalingas. Šiame amžiaus tarpsnyje jam reikia mokytis pačiam apsirengti, nueiti į tualetą, pavalgyti. Tik keturių sulaukęs mažylis patiria džiaugsmą bendraudamas su kitais vaikais. O gabumai kinta ir vystosi iki paauglystės, todėl nuspręsti, kad keturmetis gabus dailei ar muzikai, galima itin retais atvejais. Tik šešiolikos metų jaunuolis jau gali tvirtai žinoti, kas jam patinka, o kas ne.”
Tad neverta iš mažylių atimti vaikystės ir svarbiausio jų užsiėmimo – žaidimų. Ikimokyklinio amžiaus vaikas kur kas daugiau gerų emocijų patiria namie su mama kepdamas sausainius, su tėčiu čiuoždamas nuo kalno ar statydamas iš kubelių bokštą. O užsienio kalbos, taip pat piešti, dainuoti ar šokti jis spės išmokti pradėjęs lankyti mokyklą.
Šaltinis www.veidas.lt
as sakau kad nuo 4 metuku jau galima vaika leist i viena bureli jai jis to nori .As dirbu sokiu mokytoja darzeliuose vaikai is tikruju labai noriai lanko sokius ,ritminius ne pramoginius .Darome mankstele sokiu ,judame statome linksmus sokelius visiems patinka
Tokios nesamonės dar neteko skaityti. Jei tėvai sąmoningi tai netampys vaikų per n būrelių. O jūs pasakykite kiek tėvų realiai leidžia ir turi šiuo metu laiko juos lavinti namuose ir turi tam reikalingų gebėjimų. Čia straipsnis iš stiliaus: būreliai vaikams- blogai, kursai tėvams – gerai. Ne viskas tik juoda ar balta. juk svarbu ir kokie tie užsiėmimai su vaikais. Jei pedaggai suvokia kokiais principais dirbti su ikimokyklinio amžiaus vaikais, tai būrelis kaip tik išmoko vaikus koncentruoti dėmesį, Leidžia išbandyti ir sustiprinti reikiamus įgūdžius. Ir tikra nesamonė kad tokie vaikai nekoncentruoti, veikiau atvirkščiai turi didesnę motyvaciją, yra socialesni ir pasakyčiau apskritai kūrybišškiau sprendžia situacijas, bei paprastai yra aktyvesni klasėje nei tie kurie augo su auklėmis, močiutėmis ir tėvais kurie nelabai daug dėmesio skyrė savo vaikam ikimokykliniam ugdymui. Visko reikia su saiku ir protu. Pati auginu tris vaikus ir turiu konkrečius pavyzdžius.
Jei vaikas lanko darželį, to ir pakanka. Ikimokyklinukus, kurie nelanko darželio, nuo 4-5 metų būtina lavinti, nes paskui mokykloje sunku atplėšti nuo mamų sijonų.
taip, nebūtina lavinti, tik iš kur tada talentai? gimnastikos srityje? plaukimo? visi pasiekę kažko vaikai, pradeda būrelius lankyti nuo 5m. , vėlaiau sąnariukai jau netokie lankstūs, skirtumas akivaizdus, kur ateina vaikas daržely šokęs, ir kur lankyti kažką pradeda nuo antros klasės, nes pirmoje klasėje irgi psichologai labai nepataria nieko lankyti. apskritai matau, straipsniais linkę mus mokyti, kad vaikus vos ne nieko nemokykime, lai žaidžiai, o kai nueis į mokyklą, staiga viskas keisis, kaip tada vaikui viską priimti adaptuotis?
„Tik keturių sulaukęs mažylis patiria džiaugsmą bendraudamas su kitais vaikais.” Iš kur tokia nesamonė? Mano pusantrų metų dukra svaigsta iš laimės žaisdama su kitais mažyliais. O jau apie japonus iš kur tokios žinios? Suzuki, Šičida ir kiti japonų pedagogai pasukiotu pirštu pamatę tokį straipsnį. Paskaitykit knygą „Po trejų jau vėlu”, japono Masaru Ibuka, brangūs žurnalistai. Žinoma, pagrindinis lavinimas turi vykti namuose, žaidimo forma, bet visos „mokyklėlės” taip pat veikia žaidimų formate, tad vaikams ten smagu. O jei pedagogai žino ką daro, nauda bus akivaizdi, nes namuose visko nesuteiksi. Pvz., muzikinį išsilavinimą turi ne visi tėvai, tad tenka pasitikėti specialistais. Su instrumentu galima vaiką supažindinti jau nuo dviejų trejų metų ir tai įvyks lengai natūraliai. Tas pats ir su tapyba, kitais menais.
Ko cia tuos zurnalistus puolat? Gi cia aprasyta, ka sako psicholigai ir edukologai, o ne zurnalistai! ?
Visiškai pritariu nuomonei. Apsišvietus plačiau ką davė moksliniai tyrimai , ilgametės praktikos, šito marazminio straipsnio iki vidurio nedaskaičiau.
Sąmonė ir dar kokia! Dažniausiai tampo po būrelius, kad galėtų prieš kitus pasirodyti ir būtų apie ką kalbėti ir kuo pasigirti draugų ir giminių suvažiavime! Arba tingi po darbo vakare dar su vaiku užsiimti, kaip rašo „statyti kaladėlių bokštus” ar „kartu kepti sausainius”, geriau jau nuveža į būrelį ir kol vaikas ten užimtas, tėveliai sau ramiai nulenkia galvą į savo išmaniojo ekraną ir turiningai praleidžia laiką. Dviguba nauda – ir telefone panardžiau ir dar bus kaip vaiku pasididžiuoti prieš kitus! Tikrai esant tokiai madai, pasijauti neatsakingu tėvu, jeigu neleidi vaiko BENT į vieną būrelį, o namie klijuoji darbelius ir kepi blynus! Fui..kaip nemadinga…
Esu psichologė, ir kolegoms pritariu tik iš dalies. Straipsnį galima adresuoti tik tėvams- maniakams, kurie nejaučia saiko. Kiekvienas tėvelis, atidžiau stebintis savo vaiką, ir iki 7 metų pastebės gebėjimų ar duotybių, kurioms lavinti neužteks darželio siūlomų užsiėmimų bei tėvų laiko. Tuo labiau, kad daliai gebėjimų lavinti reikalingas kolektyvas. Manau, kad šokiai nuo 4 metukų- super- net jei rezultatus tik septynerių metukų vaike pamatysime. Jei manyti, kad plastika nešokant tik blic, ir atsiranda pasiekus tam tikrą amžių, reikia nueiti į suaugusiųjų aerobiką- ir suprasite, kad su kai kuo galima ir pavėluoti 😉
Vaikai siais laikais gabus. Mano 3m.vaikas kasdien lanko po 3val. Angliska darzeli. Po 3men. Pradejo kalbeti angliskai. Namuose kalbame tik lietuviskai. Televizorius tabu. Manau kad kiekviena mama mato, jaucia savo vaikus ir zino kada laikas leisti i burelius. Savo 6m.sunu norejau leisti I dailes mokykla, bet pasirodo tik nuo 7m.priima. Jis labai labai nori lankyti,bet kol kas negali. Todel sugalvojame namuose visokiu uzsiemimu. Pvz.vaikai pamate didziule kartono deze dreba kaip nori ka nors pasigaminti is jos: autobusa, traukinio vagona arba tiesiog saligatvio plyteles. Zodziu smagu matyti kaip dirba vaiku vaizduote, o siame zaidime atsikleidzia ir ju charakteriai, polinkis vadovauti/ paklusti. Zodziu visko buna konfliktu, ivairiu sprendimo budu.